6 ansatte på tre år

Iværksættervirksomheden Visblue i Aarhus går efter at blive et internationalt brand indenfor bæredygtig energi. Ligesom Væksthus Midtjylland kan EU se potentialet i Visblues lagring af strøm i solceller.

For tre år siden startede Adelio Mendes, Anders Bentien, Morten Madsen og Søren Bødker i fællesskab virksomheden Visblue ApS i Aarhus. De bruger deres tekniske viden til at lagre strøm i solceller og sælger deres batterier til boligforeninger og mindre industrivirksomheder. Batterierne skader ikke miljøet og har tilmed en økonomisk fordel, fordi delene kan genbruges mange gange.

I løbet af virksomhedens første tre år har de flere gange fået medfinansiering fra Væksthus Midtjylland. Først til en ny forretningsplan, så de kunne søge om EU-midler fra forskningsprogrammet Horizon. Og senest har en markedsføringsstrategi gjort virksomheden klar til en intensiv salgsindsats.

”Det er en stor hjælp at få markedsføringskonsulenter udefra til at se på Visblue i stedet for sådan nogle tekniker-øjne som vores. Det bureau, vi har brugt, har skræddersyet en fin strategi. Visblue har nu en rød tråd, som giver et mere professionelt look”, siger direktør Søren Bødker.

Det har Visblue brug for, når virksomheden forsøger at sælge deres anlæg til f.eks. arkitekter, el-rådgivere, pensionskasser og bygherrer. Og Visblue har landet en yderst vigtig kunde: Realdania By og Byg og får deres anlæg installeret på en nyopført ejendom i Søborg med 10 lejligheder og et anlæg at vise frem til potentielle kunder.

Det vil for alvor fremme salget, vurderer Søren Bødker. Han forventer, at Visblue om et års tid har solgt ti anlæg og er vokset fra seks til ti ansatte.

”For en ny virksomhed som Visblue betyder det meget, at vi har gode erfaringer med Væksthus Midtjylland og ved, at vi kan kontakte dem igen”, understreger Søren Bødker.

 

Faktaboks

Udfordring

Behov for markedsføringsstrategi og en rød tråd.

Løsning

Medfinansiering til at hyre eksternt markedsføringsbureau.

Imidt-effekt

Et mere professionelt look og en strategi skræddersyet til Visblue.